Powiatowy Rzecznik Konsumentów
I piętro, pok.122, tel. (087) 565 9277
e-mail: prk@powiat.suwalski.pl
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Suwałkach przyjmuje interesantów z terenu powiatu suwalskiego w budynku Starostwa Powiatowego w Suwałkach przy ul. Świerkowej 60, pok. 122 codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30. Ponadto udziela porad prawnych w zakresie spraw konsumenckich telefonicznie (tel. 87 5659277) oraz e-mailem:prk@powiat.suwalski.pl. Odpowiada również na wnioski o pomoc w sprawach konsumenckich wysłane listem pocztowym. Należy wówczas wypełnić „formularz konsumencki” oraz załączyć do niego wszystkie dokumenty w danej sprawie w oryginale (dokumenty do zwrotu).
Zadania Powiatowego Rzecznika Konsumentów określa ustawa z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów. Określone są one w art. 42 i jest to w szczególności:
1) zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów z terenu powiatu suwalskiego;
2) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów z terenu powiatu suwalskiego;
3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów z terenu powiatu suwalskiego;
4) współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
5) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
Rzecznik konsumentów może w szczególności wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów jak również pomoc konsumentom na drodze sądowej w samodzielnym dochodzeniu roszczeń konsumenckich.
Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
Przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, działając na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów, jest obowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika.
Do rzecznika konsumentów stosuje się odpowiednio przepis art. 63 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego.
Rzecznik nie posiada uprawnień do wydawania nakazów, zakazów, nakładania kar i grzywien na przedsiębiorców, nie ma uprawnień kontrolnych, nie orzeka w sprawach – służy przede wszystkim bezpłatną poradą prawną konsumentom, których interesy zostały naruszone przez przedsiębiorców.
Rzecznik nie udziela pomocy w sprawach dotyczących:
• roszczeń przedsiębiorców - w takich sprawach należy zgłaszać się do radcy prawnego lub adwokata;
• ochrony praw członków spółdzielni mieszkaniowych - roszczeń w takich sprawach należy dochodzić w trybie opisanym w statucie spółdzielni, zaś po wyczerpaniu tej drogi przed sądem powszechnym;
• ochrony praw ubezpieczonych (w tym spraw z zakresu ubezpieczeń społecznych) -
w sprawach tych należy zgłaszać się do Biura Rzecznika Finansowego;
• umów sprzedaży towarów i usług zawartych poza granicami Polski - w przypadku umów zawartych na terenie państw Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii należy zgłaszać się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego;
• ochrony danych osobowych - sprawy z zakresu ochrony danych osobowych prowadzi Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych;
• ochrony dóbr osobistych - w takich sprawach należy zwracać się do radcy prawnego albo adwokata.
• praw obywatelskich - w takich sprawach należy zwracać się do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich;
• ochrony praw pacjentów - w takich sprawach można zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta;
• prawa pracy - pomocy w tych sprawach udziela Okręgowy Inspektorat Pracy w Białymstoku;
• w sprawie sporów z organami administracji publicznej - w takich sprawach należy zgłaszać się do radcy prawnego lub adwokata.
• roszczeń przedsiębiorców - w takich sprawach należy zgłaszać się do radcy prawnego lub adwokata;
• ochrony praw członków spółdzielni mieszkaniowych - roszczeń w takich sprawach należy dochodzić w trybie opisanym w statucie spółdzielni, zaś po wyczerpaniu tej drogi przed sądem powszechnym;
• ochrony praw ubezpieczonych (w tym spraw z zakresu ubezpieczeń społecznych) -
w sprawach tych należy zgłaszać się do Biura Rzecznika Finansowego;
• umów sprzedaży towarów i usług zawartych poza granicami Polski - w przypadku umów zawartych na terenie państw Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii należy zgłaszać się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego;
• ochrony danych osobowych - sprawy z zakresu ochrony danych osobowych prowadzi Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych;
• ochrony dóbr osobistych - w takich sprawach należy zwracać się do radcy prawnego albo adwokata.
• praw obywatelskich - w takich sprawach należy zwracać się do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich;
• ochrony praw pacjentów - w takich sprawach można zgłaszać się do Rzecznika Praw Pacjenta;
• prawa pracy - pomocy w tych sprawach udziela Okręgowy Inspektorat Pracy w Białymstoku;
• w sprawie sporów z organami administracji publicznej - w takich sprawach należy zgłaszać się do radcy prawnego lub adwokata.
Przydatne linki:
Pliki do pobrania
Informacje o piku (nazwa, opis) |
---|
formularz konsumencki z klauzulą (docx, rozmiar: 20.25 KB)Link otwiera się w nowym oknie
|